zaterdag 29 oktober 2016

Herfstimpressie.


Naarmate ik ouder word, krijg ik meer tegenstrijdige gevoelens bij de herfst.
Ik weet nog dat ik dit seizoen, toen ik veel jonger was, het allermooiste vond: dat prachtige gouden licht, die schitterend verkleurende bladeren, die typische geuren.



De schoonheid van de herfst zie ik nog steeds, en ik kan ervan genieten.
Maar, vooral op de dagen dat het (zon)licht het laat afweten, zie ik ook het verval. Bladeren van struiken en bomen vallen af en de bovengrondse delen van veel vaste planten veranderen in een bruine, dorre en droevige massa.


De kortere dagen, het gebrek aan licht, de ineenstorting van de natuur: het bepaalt ons bij de vergankelijkheid van het leven.
De pracht van de rode, oranje en gele tinten, die door zonlicht nog eens extra mooi worden uitgelicht, vervult het gemoed met warmte, maar ook met een zekere melancholie.



We gaan de lange, kille wintermaanden tegemoet.
We moeten lang wachten, voordat het bovengrondse plantaardige leven zich weer gaat vernieuwen. Wanneer de warmte weer terugkeert, die onze verkilde botten weer op temperatuur brengt.
Wanneer de dagen weer gaan lengen, zodat het licht ons weer vrolijk maakt.
In de wintertijd zoeken we warmte, licht en vreugde meest binnenshuis.

Hoewel, misschien moet je warmte, het licht en de vreugde wel in in de eerste plaats in jezelf zoeken. Maar er zijn tijden, waarin je daar wat moeilijker bij kunt komen.


18 opmerkingen:

  1. Oei, dit is wel heel bekend.
    Maar in Maart komt alles weer goed.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sfeervolle impressie van de herfsttinten in je tuin, Zem.
    Die dubbele gevoelens omtrent de herfst herken ik wel. Gelukkig beleven we tot dusver een rustige en droge herfst, dat maakt het allemaal wat draaglijker. En de kleuren zijn prachtig dit jaar, vooral vandaag in de volle zon. Als het zo doorgaat redden we het wel tot de winter. En dan wat mij betreft maar hopen op een mooie, koude winter zonder al teveel gladde wegen. Om vervolgens zo snel mogelijk door te gaan naar april, wanneer de natuur weer volop tot leven komt ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was gisteren prachtig buiten.
      Geregeld van die mooie, droge zonnige dagen in de komende maanden: daar hopen we maar op!

      Verwijderen
  3. Ha Zem, mooi gesproken, bevat alle waarheden en ben het helemaal met je eens, toch vind ik het een prachtig seizoen.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren in de namiddagzon kon ik mijn fototoestel haast niet neerleggen...

      Verwijderen
  4. Je hebt de herfst met de vergankelijkheid prachtig verwoord Zem. Ik houd erg van het herfstlicht, de kleuren en de aardse geuren, maar.......die grijze sombere dagen die nog moeten komen, kunnen me gestolen worden. Gelukkig komt er altijd weer een voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen niet anders, dan meebewegen met de seizoenen. Dat is ook goed.
      Maar wat kun je genieten van die mooie, zonnige dagen!

      Verwijderen
  5. De lange wintermaanden zijn hét uitgelezen moment om wat binnenklusjes uit te voeren. In mijn geval: schilderen.
    Ook in mijn geval: vakantie (!) en een veel trager (lees: ontspannener) levensritme.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze winterrust is je gegund, Menck!
      Het zal je vast ook veel inspiratie geven.

      Verwijderen
  6. Als we geregeld zulke mooie dagen nog krijgen als vandaag dan gaat die herfst wel meevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals het weer vandaag is mag het van mij de hele winter blijven. Het liefst zou ik de herfst overslaan en lekker overgaan van zomer naar helder, vriezend weer met heel veel zonneschijn maar helaas, we kunnen veel maar het weer veranderen dat gaat nou eenmaal niet. Je foto's zijn prachtig en voordat we het weten is het weer voorjaar.
    Een heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Marijke, de seizoenen gaan sneller voorbij dan we misschien wel zouden willen. Maar de zomer mag van mij wel dubbel zo lang duren ;-)

      Verwijderen
  8. Ha Zem, Leuk dat je op mijn kastelensite ben geweest en dat je er mo0gelijk gebruik van gaat maken, dat is waar ik het voor doet.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het handige is, dat je allerlei types kastelen hebt gefotografeerd.
      Nu kan ik de meest "stoere" opzoeken, en daar een "te bezoeken lijstje" van maken. Je kastelen project was een heel mooi project en het staat nu mooi bij elkaar :-)

      Verwijderen
  9. Hoi Zem,
    we meoten inderdaad weer even wachten voor alle bloemen en planten weer tevoorschijn komen en de zonnewarmte ook ons weer verwarmt. Nu moeten we het met "mecahnische" warmte doen. Toch vind ik de herfst nog een van de mooiste jaargetijden qua kleuren. De winter vind ik ook geweldig maar alleen als er een blauwe lucht is en heerlijk droge vorst. Sneeuw mag ik ook graag zien maar dan moet er geen verkeer zijn. De winters die we de afgelopen jaren hadden is echt niks!
    Prachtige foto's laat je zien. De kleuren van de kardinaalmuts en ook van de bladeren zijn echt heel mooi en intens.
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat de winter betreft, ben ik het helemaal met je eens.
      Maar de laatste dagen ben ik wel op mijn wenken bediend: ook in mijn directe omgeving werden de herfsttinten prachtig, en daarbij ook nog eens schitterend belicht door de zon.

      Verwijderen