zaterdag 1 november 2014

Maandelijks hetzelfde stukje tuin gespot: november.


Hoewel het nu 1 november is, ziet het kleine stukje tuin, dat ik vanaf januari maandelijks op de foto zet, er groener uit dan begin vorige maand. Het zegt iets over de afgelopen warme oktober. Zelfs vandaag zal de temperatuur een paar streepjes boven de 15 graden komen, zélfs hier in Zuidoost Friesland. Dat gaat vrijwel zeker weer een weerkundig warmterecord opleveren.
De herfstkleuren verschijnen onmiskenbaar om ons heen, maar we zien ook vreemde dingen: bloeiende paardenbloemen in het veld, bloeiende kamperfoelie, bloeiende tuingeraniums enz. en vooral veel groen op de grond. 


De rozetten van de overblijvende Papaver oriëntale hierboven zijn groter en steviger geworden, ze zullen overwinteren en het volgend voorjaar bloeien. Het wordt wel saai, maar ik heb hem maar weer vanuit het muisjes-perspectief gefotografeerd. Het leukst vind ik de mosjes en middenonder de nieuwe uitlopertjes van de cypreswolfsmelk, die ik in september had "gereduceerd".
Wieden als een rund, zoals Henk Gerritsen zo mooi zei, dat wil zeggen: het "ongewenste" uittrekken, zodat je de bodem zo weinig mogelijk verstoort. Je plaagt daarmee de plant, maar je zorgt ook dat hij minder kans krijgt andere, door jou gewenste soorten te overwoekeren.

En zo gaan we de winter in, die vandaag aanvoelt als zomer. De zon en de temperatuur roepen mij naar buiten, om de hele middag lekker in de tuin te scharrelen.

13 opmerkingen:

  1. Ik ga het ook proberen maandelijks een stukje tuin te spotten.
    Gr Jan Wilde een Tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou heel leuk zijn, Jan. Je hebt zo veel interessante plekken...

      Verwijderen
  2. Een warmterecord hebben we vandaag zeker verbroken. Het is vandaag de warmste novemberdag in Nederland ooit. Ik hoop dat de winter ook niet al te koud zal worden. Een erge koude winter hoeft niet voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vandaag nóg zo'n dag! Wat zal het wennen zijn als het kouder wordt.

      Verwijderen
  3. Wonderlijk dat er nog zoveel groen is in de tuin hè, of eigenlijk helemaal geen wonder met deze zomerse temperaturen op 1 november. Het was weer een heerlijke tuindag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft een vreemd begin van de herfst; de winterkleding ligt nog steeds niet paraat.

      Verwijderen
  4. Het is inderdaad nog veel te warm, maar toch bereid de natuur zich voor op de winter (een gebrek aan licht vermoed ik)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bladval en verkleuring: het moet haast wel door de vermindering van het licht komen. De nachttemperaturen zijn tot nu toe ook zo hoog.

      Verwijderen
  5. Behalve de hoge temperaturen zal ook de hoeveelheid neerslag een rol hebben gespeeld, neem ik aan. Hoewel ook oktober in onze contreien aan de droge kant was, heeft het toch weer aanzienlijk meer geregend dan in de droge septembermaand.
    Het zijn bijzondere tijden, waarin het zowel gisteren als vandaag heerlijk weer was om bij zonsondergang naar spreeuwenwolken te kijken. Het natte en stormachtige herfstweer mogen we wat mij betreft gerust overslaan, maar ik hoop toch wel dat we in december en januari een periode met mooi en koud winterweer krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan vocht hier in de tuin duidelijk geen gebrek de laatste weken.
      Ik heb de spreeuwenwolken zelf nog niet waargenomen, maar ik vind het een fascinerend verschijnsel.

      Verwijderen
  6. Mij hoor je niet klagen. Zo'n buitenbeelden kikkeren een mens helemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vandaag - 2 november - al weer zo'n stralende dag!

      Verwijderen
  7. Hihi... wel bijzonder inderdaad dat dat stukje nou groener is dan de vorige maand.
    We hadden ook echt nog een warme periode dus dat zal inderdaad mede oorzaak zijn.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen