maandag 23 mei 2016

Tinten groen: nieuw, jong blad.


Als het blad nét vers aan bomen en struiken is verschenen, zie je een zeer grote verscheidenheid aan schakeringen groen. Je zou niet vermoeden, dat er zoveel tinten groen bestaan.
Het jonge blad is nog ongeschonden en helder van kleur. Later wordt het donkerder en treedt er nogal eens vraat of andere beschadiging op. Zoals bij ons onszelf, naarmate we groter groeien.

Dat spel van kleurschakeringen in het blad vind je alleen terug in de herfst, maar dan is het een kleurenspel in de roden en bruinen en okers.

Ik ben de tuin rondgegaan om wat mooi jong blad op de foto te zetten. Het betreft veelal het blad van mijn verzameling boompjes in pot, de zogenaamde potensai's (potentiële bonsai's ;-))
Het is haast een lesje boomblad herkennen geworden.

De namen zet ik onder de combi's.


hierboven: japanse esdoorn, es, iep
                  eik, noorse esdoorn, beuk
                  rode beuk, paardenkastanje, linde


hierboven: haagbeuk, mahonia, hazelnoot
                  larix, wilg, klimop
                  lijsterbes, els, berk

14 opmerkingen:

  1. Wat is het nog verse blad in deze tijd toch wonderschoon. Grappig gezegd dat ook wij last van vraat en beschadigingen krijgen naarmate we ouder worden. Helaas, ik ben ook bepaald geen jong blaadje meer.....,haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel enigszins aangetast, blijven wij volop functioneren, Janneke!

      Verwijderen
  2. Prachtig! Van al die frisse en vrolijke groentinten in het vroege voorjaar kan ik ook altijd weer genieten in ons tuintje. Eigenlijk is het allermooiste en het meest frisse intussen alweer aan het verdwijnen, veel bladeren gaan alweer donkerder kleuren. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn beeld liggen op deze grijze en natte dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nat en grijs kleurt wat minder mooi dan vrolijke zonneschijn door het gebladerte, Jan.

      Verwijderen
  3. Mooi, voor mij is dit de mooiste tijd.
    Je beschrijft het precies zoals ik het voel en zie.
    Gr Jan (Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's, wel veel potensaïs in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn hier nóg meer boompjes in pot, Masj. Je leert er zoveel van, als je die boompjes kunt observeren en ik vind ze zo leuk.

      Verwijderen
  5. Groen in al zijn gecombineerde tinten is een wellust voor het oog en bijzonders de ziel. Al heel lang en dikwijls vraag ik mij af hoe het zich zou aanvoelen ware de natuur blauw en de hemel groen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een heel aardig gedachtenexperiment, Woelmuizenier.
      Het is best lastig, dit te visualiseren.
      Het schijnt wel zo te zijn dat bepaalde dieren de kleuren in de wereld heel anders waarnemen dan wij mensen.

      Verwijderen
  6. Ha Zem, wat n'leuke blog. erg mooi al het frisse groen. Het is ook weer een leerzame blog, leuk dat je de namen van de verschillende bomen en struiken er bij hebt gegeven.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk voorjaar op herhaling, Kees. De tuin rond en kijken of ik de namen nog weet ;-)

      Verwijderen
  7. Wat een mooi blog over deze verschillende tinten groen Zem.
    Zelf ben ik allang geen groen blaadje meer whahahahahaha... echt leuk die opmerking van je :-) Maar wat ik ook leuk vind is dat je deze blaadjes zo mooi in een foto hebt gezet. Echt top en prachtig om te zien en zeker in de vergroting.
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Helma!
      Dit is zo'n mooie periode om buiten rond te kijken.

      Verwijderen