zaterdag 14 mei 2016

Mei vervult het verlangen.


Nu het uitzonderlijk mooie weer, waarvan we gedurende een week lang hebben mogen genieten, ten einde is, kan ik weer achter de computer gaan zitten zonder het gevoel te hebben dat de tuin mij roept.
Op 26 april lag hier nog een ochtendsneeuw, een goede week later zagen we een opmaat naar een periode met zomers weer. Zelfs hier in zuid-oost Friesland kwamen de temperaturen boven de 25 graden. Door de stevige oostenwind voelde het niet al te warm aan.

Het verlangen naar de haast exploderende weelde van groen en bloesem, die de meimaand vertoont, werd in de afgelopen week ruimschoots bevredigd.
Wat kun je in de lange wintermaanden uitkijken naar deze transformatie in de natuur: van bruin en dor naar sappig, groen in alle tinten en subtiele dan wel uitbundige bloesem.




Ik kan niet ophouden met kijken, ruiken, luisteren naar de vogelgeluiden en genieten van al dat moois. 
En dat dit zich dan ook nog eens in onze eigen tuin afspeelt: wat een geluk.
Hieronder fluitenkruid: één exemplaar, dat zich merkwaardigerwijze niet uitzaait:

De eerste akeleien verschijnen:



terwijl een explosie van de vrolijk makende schijnpapavers zich aandienen:


En de fijne bloempjes van de Geranium phaeum:


En een heel veldje Hyacinthoides hispanica, dat ik tussen de bodembedekkende klimop heb gezet:


Nu we weer een aantal dagen in een koudeput belanden, tja....
Even op adem komen van een voorproefje zomerse warmte, die we begin mei al hadden.
In plaats van je te laten koesteren door de warmte, bedenken of er ook nog klusjes zijn, die zich beter lenen voor flink lagere temperaturen.

17 opmerkingen:

  1. Zem het weer is een raar verschijnsel. Ik ben vorige week terug gekomen van een weekje Sauerland bij aankomst waren de hellingen nog gevuld met sneeuw. Ja en dan die grote temperatuurovergang. Maar ik blijf ook genieten. Warm of koud maakt niet uit. En wat een natuurverschijnselen dit weer met zich meebrengt! Mijn rozenknopen waren echt overladen met luizen. Maar de natuur draagt gewoon zorg dat die vele luizen binnen zeer korte tijd werden opgegeten door de larven van de zweef. Machtig om die kringloop in de natuur te zien.
    Heerlijk weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke, wat leuk dat je nu met eigen ogen ziet hoe de zweefvlieglarve je luizenplaag verhelpt. Tuinieren met de natuur mee, zoals men zegt.
      Het is nu wel erg koud, dat zal niet elk beetje leuk vinden en wij ook niet ;-)

      Verwijderen
  2. Wat is het moeilijk om niet te klagen met dit weer, maar genieten van de natuur doen we zeker.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pinksterdagen die kouder zijn dan de afgelopen Kerstdagen, dat is wel ongehoord. Ik weet geen adres waar we met onze klachten heen kunnen.
      We hopen op normalere temperaturen!

      Verwijderen
  3. Ha Zem, heerlijk zoals ik je hoor praten over al wat groeit en bloeit, je liefde voor de natuur steek je niet onder stoelen en tafels. Het klinkt allemaal eerlijk en oprecht. Dank je wel, zo houd ik ook de moed erin en geeft mijn alle steun. Bij meer mensen denk ik, nee dat weet ik wel zeker.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, als ik in de natuur ben, knap ik altijd op. Er gaat rust van uit.
      Uiteraard heeft de natuur ook zijn wrede kanten, zo werkt dat nu eenmaal.
      Maar zo'n voorjaar, alles weer groen: jij bent er vast ook gevoelig voor. Je zet altijd zoveel moois op je sites!

      Verwijderen
  4. Het was inderdaad een explosie van bladeren, bloemen en kleuren de afgelopen week. Eerlijk gezegd was ik wel blij met de noordelijke wind, anders waren de temperaturen dagelijks opgelopen tot tegen of rond de 30 graden en dat is voor mij toch echt wat te veel van het goede. Het mooie weer verveelde me dan ook nog lang niet, maar we zullen het voorlopig weer met een jas en/of trui extra moeten doen.
    Prettige Pinksterdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De warme dagen waren ook voor mij heel redelijk door te komen, dank zij de stevige oostenwind. Maar de noordenwind van nu: die hoort bij de winter en niet bij het voorjaar. Brrr.

      Verwijderen
  5. Ja...het is genieten nu van al dat ontluikende groen...ben het helemaal met je eens. Mooi...mooi...mooi, dat denk ik als ik je foto's zie van je tuin, dat denk ik als ik langs de kant van de weg loop om asperges te gaan halen, dat denk ik als ik weer onze oprit oprij als ik weg geweest ben...het lijkt wel of het dit jaar extra mooi is op een of andere manier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk voorjaar heb ik dat wel: kan het nog mooier!
      Marian, het wordt de komende weken alleen nog maar mooier, en hopelijk ook wat aangenamer van temperatuur!

      Verwijderen
  6. Ik kan begrijpen dat je na het vorige blogpost verlangde naar deze kleurenpracht. Geniet van de komende maanden, zou ik zo zeggen, met volle teugen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu is het slechts visueel genieten: met de ijzige noordenwind is het in huis beter vertoeven. Maar het weer kan niet veel kouder worden. Als de nuttige insecten hier maar tegen kunnen.

      Verwijderen
  7. Mei vervult het verlangen wanneer de tuinder het verlangen van de mei vervult, schoot mij zo te binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er erg leuk uit. Genieten met volle teugen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan me voorstellen dat je ernaar uit kijkt om te zien, te voelen, te proeven en te ruiken. Deze tijd is ook echt ene weelde van de natuur. Alles groeit en bloeit en nu gaat het ook nog eens snoeihard :-) Ook bij jou al heel veel kleur en vrolijkheid in de tuin :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen