dinsdag 26 april 2016

Sneeuwlaagje op 26 april.


Toen ik vanmorgen de gordijnen opentrok, geloofde ik mijn ogen niet: er lag een pak sneeuw van zo'n anderhalve cm. Weliswaar was het geheel al aan het smelten, maar ik kon tegen 9 uur toch nog een stel foto's maken.


Het is op deze dagen kouder dan tijdens Kerst 2015. Niet alleen het zaai- en plantgoed, ook ikzelf raak enigszins ontregeld.
De clusianatulpjes, waarover ik in de vorige blogpost berichtte, stonden er wel mooi bij in de sneeuw:


En mijn sleutelgattuintje ook. Zien jullie de plastic "cloches", die nog over mijn jonge palmkoolplantjes staan? De Engelsen hebben prachtige exemplaren van glas: een soort minikasjes, die je in het koude voorjaar ter bescherming over gevoelige planten heen kunt zetten.


Ik loop deze dagen 's morgens en 's avonds heen en weer om met deze dingen 's nachts vier jonge palmkooltjes tegen de nachtvorst te beschermen.
Rond de vijver staan de dotters royaal te bloeien, het is niet erg normaal dat deze bloemen sneeuw op hun blaadjes voelen:


Tja, de winter leek wel voorjaar en het voorjaar lijkt wel winter.

Bepaalde (moestuin)planten zullen nog wel driemaal nadenken voor ze gaan ontkiemen of doorgroeien ;-)

21 opmerkingen:

  1. Het heeft je wel weer bijzondere foto's van je tuin opgeleverd, Zem. Ik was geen groot fan van Prince, maar wat ik veruit zijn mooiste nummer vind, is dezer dagen wel heel toepasselijk "Sometimes it snows in April".
    Wij hebben hier alleen hagel gehad, en dat vond ik al erg genoeg. Ik heb niets meer met winterweer eind april. We zouden morgen toch eigenlijk in korte broek over de vrijmarkt moeten kunnen slenteren ...? Of wat ik nog liever doe: een lekkere zonnige fotokuier maken ergens in de natuur ...? Ik denk, dat ik maar lekker bij de cv blijf, hoe fotogeniek die buien af en toe ook zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verwarming gaat hier ook geregeld een half graadje hoger. We zitten gewoon in een arctische koudeput vast.
      Maar Jan, in mei zal het toch wel warm worden, hopelijk.

      Verwijderen
  2. Ja, wat moet ik nou met dit weer !!!!!!!
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel bijzondere foto's Zem, daar staan je mooie tulpjes nu in de sneeuw. Hier geen sneeuw, maar wel ongeveer elk uur een korte hagelbui en dat al vanaf zondag, de groei stagneert zo wel even. Jammer, maar het is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waar, als tuinierder moet je laconiek zijn en geduldig blijven.

      Verwijderen
  4. Ha Zem, inderdaad net als Janneke zegt, hier alleen hagelbuien, met echt goeie er tussen. Nee ik ben er ook op uit gekeken, M'n zaadje in de kas willen net hun eerste blaadjes zien, nou ik kan er nog wel 'n tijdje op wachten op deze manier, vanmiddag kwam de temperatuur in m'n kastje niet boven de 8 graden.Het zijn trouwens wel leuke foto's die in de tuin heb gemaakt, zo zie je 't heb toch wel wat.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Gin sort van un weer"....zeggen we hier, ik ben toch blij dat ik in het zuiden woon, die sneeuw hoef ik echt niet meer, hier valt het wel mee qua hagel of regen, maar het is KOUD....slecht voor alle bloesem die nu zo mooi bloeit...die bevriest of wordt niet bestoven omdat de bijen het ook te koud vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloesem blijft wel opvallend lang aan onze krenteboompjes zitten. Maar ja, de bestuivers blijven dus weg.
      Slecht voor de fruittelers.

      Verwijderen
  6. Het komt mij zo voor dat vele mensen door de zo vele veel te zachte winters zo verwend zijn dat ze een normale april (doet wat zij wil) als buitengewoon ervaren.
    In mijn tunnel groeien de sla, knoflook, worteltjes, rode biet, rucola gewoon verder niettegenstaande nachtvorst, en buiten laat ook de sla en knoflook zich door regen-, hagel-, sneeuw- en stormbuien en inderdaad zeer lage temperaturen niet imponeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De weerlieden zeggen dat het lang geleden is, dat eind april zo koud was.
      "Aprilletje zoet geeft nogal eens een witte hoed" O.k., maar een witte tuin ....
      De door jou genoemde groenten zijn dus heel sterk. Knoop ik in mijn oren voor mijn "super-perma(hügelkultur)cultuurbakken" ;-)

      Verwijderen
  7. Ach het sneeuwt altijd in april, soms echte sneeuw, soms sneeuwhagel, maar altijd bloesemblaadjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geef mij dan maar de blaadjes van de krentenboompjes, die nu zo sympathiek naar beneden dwarrelen!

      Verwijderen
  8. Hier ook een hagelbui gehad vandaag. Ik hoop dat het nu snel warmer wordt (maar zo ziet het er niet naar uit).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tergend langzaam gaat de temperatuur de komende 14 dagen omhoog. Ons past geduld.

      Verwijderen
  9. Wauw, zo veel sneeuw lag er bij ons niet. We hebben wel onze portie 'winterse' buien gehad voor april. Laat de lente nu maar echt komen!
    De tulpjes lijken wel gemaakt om mooi te poseren in de sneeuw, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs een week later staan deze schoonheden nog mooi te bloeien. Ik ga er in het najaar van bijbestellen.

      Verwijderen
  10. Dit is ook eigenlijk te gek voor woorden!!!
    Je arme tulpjes maar over het algemeen redden die het wel (hoop ik). Je sleutelgat tuintje is ook bar en boos dat je die zo moet beschermen tegen de weersinvloeden om deze tijd van het jaar. Stiekum vind ik de sneeuw erg mooi maar niet einde april.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tulp verdraagt kou beter dan warmte. Voor ons is het andersom ;-)
      Vannacht de laatste keer nachtvorst? De IJsheiligen zijn pas midden mei....

      Verwijderen
    2. Ik hoop dan ook dat er nu echt geen nachtvorst meer komt Zem!!!

      Verwijderen