zaterdag 23 april 2016

Een fijnzinnig, elegant tulpje: Tulipa clusiana var. stellata.


Overal in de tuin zie ik lente, maar ik heb de bijbehorende zachte temperaturen hier nog maar twee dagen gevoeld.
Een voordeel van de betrekkelijk lage voorjaarstemperatuur is, dat de tulpen langdurig bloeien, hetzelfde geldt voor méér voorjaarsbloemen, zoals de krent en de magnolia.
Een botanisch tulpje, dat mij in deze dagen aangenaam verrast door de fijnzinnige, elegante schoonheid, is een variëteit van de Tulipa clusiana: de stellata.


Alleen al de start met de slanke knop, die zich schitterend langzaam ontrolt. En als dat eenmaal zo is, herhaalt de tulp dit elke zonnige ochtend weer: de bloembladeren spreiden zich uit, zodat ze van boven haast egaal ivoorwit lijken. 


De subtiele oudroze strepen aan de buitenkant zie je dan niet meer. Die komen weer tevoorschijn als de bloem zich sluit bij bewolkt weer en tegen de avond.


Er zijn meer variëteiten van dit vrij sterkte tulpje, dat een aantal jaren redelijk terugkomt. Die elegantie hebben ze allemaal. De rood-witte Lady Jane is de meest bekende, die heeft uitgesproken rode strepen aan de buitenkant. Het is een vrolijk tulpje, maar voor de plaats, waar ik clusiana's wilde, was deze me net iets te zuurstok-feestjes-achtig.
De stellata schijnt ook een iets hogere steel te hebben.

Wie een opvallend mooi, elegant tulpje ambieert, zou deze soort eens kunnen uitproberen.
Ze vragen zon en redelijk vruchtbare grond, en je kunt de bollen gewoon in de grond laten zitten.


13 opmerkingen:

  1. Prachtig. Ik heb er eigenlijk nog niet over nagedacht om tulpen aan te schaffen , maar deze zal ik toch wel trachten te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat sterke botanische tulpjes op de zonnigste plaatsen kan heel aantrekkelijk zijn.

      Verwijderen
  2. Inderdaad, heel sierlijk tulpje. Zag het nog niet eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een schitterend tulpje, daar word ik dus weer hebberig van. Alle tulpen houden het hier niet lang uit, helaas ook de botanische niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Zem, prachtig dit elegante en fijne tulpje.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ik ook staan in de tuin. Een erg mooi tulpje, dat vrij lang bloeit. Het loof is ook niet tulpachtig, nog een voordeel. Ik had me 7 stuks gekocht twee jaar geleden, en die zijn nu voor de twee keerop rij mooi op 't appel. Volgend jaar plant ik er nog een pak bij, ik wou ze eerst testen want goedkoop kan je ze moeilijk noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een rank en slank modelletje is dat, heel mooi.
    Wat de temperaturen betreft, is het bar en boos momenteel, het valt zelfs binnenshuis niet mee om warm te blijven ... brrrr ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat een beauty! Dat is er eentje dat ik hier ook nog wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heidi, ik heb hem vorig najaar bij Peter Nijssen besteld:
      https://nijssentuin.nl/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=tulipa+clusiana

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Er is nauwelijks een ranker tulpje denkbaar, en door de kou duurt de bloei zo lekker lang.

      Verwijderen
  9. Dit tulpje is ook werkelijk een prachtig tulpje Zem.
    Die eerst foto waarop hij 'open' staat is echt supermooi!
    Jammer dat de kou dan weer roet in het eten gooit!
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen