woensdag 27 januari 2016

Allemaal beestjes: papiervisjes.


Wat is het eerste als ik 's morgens naar beneden kom: allemaal beestjes.
Wat gaan de poezen doen als ze beneden komen: langs de plinten zoeken naar al die beestjes.
Die beestjes wonen hier in huis in onbekende hoeveelheden.
Ik vind ze in de gootsteen, op het aanrecht, in dozen, soms eentje in bed.
Niet meer dan een stuk of drie, vier tegelijk. Ze zijn uiterst lichtschuw, ze rennen meteen weg als ze in het licht komen of geluid horen.
Het zijn 1,5 tot 2 cm lange, dunne, donkergrijzige, platlijvige insecten met twee lange voelsprieten op de kop en drie sprieten achter en zes pootjes. 


We scholden ze eerst uit voor zilvervisjes, die veel weg hebben van de papiervisjes, maar bij nadere bestudering van uiterlijk en leefgewoontes menen we toch met het papiervisje te maken te hebben; de schrik van bibliotheken. Ze kunnen daar boeken vernielen door het papier op te peuzelen.
Dat gebeurt op een hele karakteristieke manier. Het meest duidelijk kan ik dat laten zien aan de hand van de resten van een velletje papier, waarop ik een gedicht had opgeschreven. Het papier wordt als het ware geschaafd, zodat er dunne plekken ontstaan en gaten.


Het beestje heeft niets met visjes te maken, het is een zespotig insect met de officiële naam is Ctenolepisma longicaudata.
Vooral mijn man vond deze beestjes, toen we jaren geleden de eerste aantroffen, zeer verontrustend. Hij zag zijn hele boekenbezit voor zijn geestesoog al aangetast.
Bestrijden is moeilijk. Er zijn lokdoosjes (zonder gif), maar de resultaten zijn niet spectaculair.
Het is met de meeste beestjes in huis (spinnen, pissebedden, meelwormen en ik weet niet wat al meer): leven en laten leven. Als ze het niet al te dol maken en niet met ál te veel komen, nou ja....
Tot slot nog een link naar een hit uit het jaar 1967, die toen heel populair was en door iedereen werd meegezongen: "allemaal beestjes...."
Sommigen van de ouderen herinneren zich dit lied nog wel ;-)


N.B. Hierboven hebben de beestjes ook aan mijn blogtekst geknaagd. Dat is duidelijk. Ik krijg het met geen mogelijkheid meer goed ;-)

18 opmerkingen:

  1. Lieve naam, maar duidelijk niet zo'n lieve voedingsgewoonten. Aan de andere kant zijn er ook andere schattige beesten die waardevolle papieren te lijf gaan. Zo is het diploma van mijn man tijdens een "interne" verhuis door ons konijn tot snippers herleid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk heb je nog een digitale scan van het diploma.
      Maar, Cin, wat is écht bestand tegen de tand des tijds?

      Verwijderen
  2. Zelfs ik herinner me dat lied nog. ;-)
    Interessant logje. Papiervisjes kende ik niet, in tegenstelling tot zilvervisjes. Zilvervisjes zijn, voor zover ik weet, onschadelijk, maar het papiervisje heb ik toch liever niet in huis, eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We willen eigenlijk niet weten, welke organismen allemaal om ons heen ( en in ons) leven ;-)

      Verwijderen
  3. Papiervisjes heb ik in onze woonstede gelukkig nog nooit aangetroffen, wij stellen ons tevreden met af en toe eens een paar zilvervisjes. Hopelijk lukt het om die papiervisjes wat uit de buurt van de boeken te houden, want dat lijkt me toch wel heel vervelend.
    Dat lied "Beestjes" heb ik altijd een leuk nummer gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bepaalde medebewoners zijn toch minder gewenst. Maar ja, er zijn kieren en gaten, die het huis toegankelijk maken.

      Verwijderen
  4. Misschien toch maar beter papiergeld afschaffen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In goede papieren zitten (Vlaams spreekwoord) zit er dus niet in voor jullie. Zoek het maar eens op;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, de "oude sok" gaat niet voldoen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Papiervisjes heb ik nooit in huis gehad (althans niet dat ik weet) maar wel zilvervisjes. In ons nieuwe huis heb ik helemaal nog niets van dit alles gezien/tegengekomen. Je moet er toch niet aan denken dat ze je hele bieb opeten arghhhh...... En ja, dat liedje ken ik zeer zeker hahaha.....
    En wat bedoel je met je blogtekst niet meer goed krijgen??? Wat is er niet goed dan?
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, wat ben je opmerkzaam ;-) Mijn compliment!
      De regels 3 tem 10 onder de laatste foto hebben een ander letterformaat en een andere achtergrond. Dat komt door het copy / pasten van de moeilijke naam van het insect daarvoor. Er is toen een andere opmaak meegekomen en die blijft zich handhaven voor de volgende regels. Aanvankelijk waren deze regels zelfs onzichtbaar...
      Maar kennelijk ziet niemand het, behalve ikzelf ;-)

      Verwijderen
    2. Ik heb er nog even naar gekeken en ja, nu ziek ik het wel maar het is wel goed leesbaar hoor :-)

      Verwijderen
  8. Oh wat haat ik die beesten! Zilver- en papier-. De zilvervissen wonen in mijn servieskast en dat is toch echt smerig. En hoe je ook poetst en sopt, je krijgt ze niet weg. Vond ergens de tip om ze met laurier te verjagen. Ze schijnen een hekel aan de lucht te hebben. Dus overal in de kast takjes laurier en de planken ingewreven met laurierolie. Heb ze sindsdien niet meer aangetroffen, maar niet te vroeg juichen natuurlijk. Wie weet geldt het ook voor papiervisjes?
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, van de laurier. Kan ik altijd gaan proberen.
      Wel een zekere troost voor me, dat je ze met flink poetsen en soppen ook niet weg krijgt ;-)

      Verwijderen
  9. Lijkt me vreselijk...hoop ze nooit hier in huis te krijgen, mijn papier is me heilig...
    Ze doen dus een beetje hetzelfde als wespen met hout als ze hun nest bouwen,,ze schrapen...apart hoor, ik had er nog nooit van gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het echt verschrikkelijke diertjes . Bij mijn atelier heb ik er vaak genoeg last van gehad. Leuk is dat, als je bezig bent met een schilderij en je ziet dat er gaten in zitten de eerst volgende keer dat er aan gewerkt moet worden. Om van te huilen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schilder je op linnen? Of op katoen?
      Zelf schilder ik op linnen, maar ik heb daar nog geen aantastingen gezien.
      Als ze je werk aantasten, is dat wel heel erg.

      Verwijderen