woensdag 28 oktober 2015

Plantenbiotoopjes in glas.


Al eerder ( hier en hier) heb ik geschreven over het maken van kleine plantenbiotoopjes in glazen potten.
Een soort mini-terrariums met uitsluitend kleinblijvende plantjes.
Je kunt kiezen voor de open vorm, waardoor luchtuitwisseling met de buitenwereld kan plaatsvinden. In een grote pot zoals hierboven en hieronder ( 30 cm hoog en 23 cm middellijn) kun je (kamer)plantjes kwijt, die van wat vochtiger lucht houden. Je kunt de hoeveelheid vocht goed zelf in de gaten houden en zo nodig aanvullen.


Je kunt ook gebruik maken van glazen potten of flessen, die je afsluit. Daar ontstaat dan een zelfregulerende atmosfeer, die zichzelf in stand houdt. Het verdampte vocht vormt condens op de glaswand en keert weer terug in de grond. 

Het is erg leuk om daar mosjes of andere mini-plantjes in te houden. Mosjes van buiten kunnen heel leuk worden in zo'n potje.

Als je Googlet op "closed plant glass"en "closed terrariums" en je kijkt bij afbeeldingen, dan gaat er een wereld voor je open.

dit was een oploskoffiepotje met tuinmosje en miniplantje
Ik zal hier aangeven hoe ik te werk ben gegaan bij het inrichten van onderstaand afgesloten flesje. Het flesje is slechts 15 cm hoog, evenals bovenstaand koffiepotje,.

Het flesje heb je tevoren goed schoongemaakt en nagespoeld met water. De binnenkant moet weer droog zijn anders krijg je te veel rommel langs de wand bij het inrichten.
Je begint een laagje te leggen van grind of kleine steentjes, spoel ze schoon onder de kraan en droog ze af. Dat is goed voor de drainage. Men adviseert daaroverheen, vooral in afgesloten potten, een laagje actieve kool aan te brengen om ongewenste stoffen te absorberen. Dat korrelige spul kun je krijgen bij winkels die aquariumbenodigdheden verkopen. Daar bovenop komt dan een laagje potaarde.
Ik koos voor cocopeat, dat is wat meer gezuiverd en dan voorkom je mogelijk schimmelvorming.
Je kunt met een interessant steentje of stukje schors het minilandschapje zonodig nog wat stylen. Ik gebruikte een lange aquariumpincet om het spul door de hals van het flesje te prutsen.

onderaan grover steenslag, dan wat actieve houtskool, tenslotte grof cocopeat
De mosjes - je hebt maar heel weinig nodig - zet je er ook voorzichtig in en als je tevreden bent spuit je een paar keer met de plantenspuit wat water erin. Er mag geen laagje water op de bodem komen. Het moet meer vochtig dan nat zijn.


Dan sluit je het flesje af en zet hem op een lichte plaats op een vensterbank, maar niet boven een verwarming en niet in de zon.
Dan met rust laten en kijken wat er gebeurt. Je merkt vanzelf als je de boel te nat hebt gemaakt, dan zie je het begin van rotting en schimmelvorming. Je kunt dan de dop er een tijd afhalen om het overtollige water te doen verdampen. Als je de zaak ziet verdrogen, kun je de plantenspuit nog een keer hanteren.
Het is even wat ervaring opdoen. Er mislukt wel eens een biotoopje. Van de flesjes uit de vorige blogpost is er geen één meer over; al hebben sommigen het een paar jaar uitgehouden.
Ik hoop met deze lichting, die ik een aantal maanden geleden samenstelde, meer geluk te hebben.

De charme van het geheel is, dat een paar simpele mosjes of andere miniplantjes zo'n leuk wild biotoopje kunnen vormen. En nagenoeg onderhoudsvrij.

21 opmerkingen:

  1. Wat leuk is dit, heb je het ook buiten geprobeerd, of zou het dan kapot vriezen ?
    Gr Jan Wilde een Tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik doe dit alleen binnen. Ik denk dat je buiten meer last krijgt van condens vanwege de grotere temperatuurverschillen. En w.s. toch meer risico op breuk.
      Maar uittesten kan natuurlijk altijd, Jan.

      Verwijderen
  2. Wat leuk! "Vroeger" had ik zo'n grote groene glazen fles. Binnen de kortste keren groeiden de varens er bovenuit. Ik denk dat ik het ook eens zo klein ga proberen, met de aanwijzingen zal dat vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ken die flessen nog wel. Het is leuk om met allerlei glazen potten en flessen te experimenteren.

      Verwijderen
  3. Ik vind ze bijzonder schattig, die minibiotoopjes. Wat ik me afvraag: komen er geen algen / groene aanslag op de binnenkant van de fles? Vocht + licht, weet je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen groene aanslag, ook niet in vorige versies, die meer dan een jaar stonden. De clou is: geen zonlicht en geen verwarmingsradiator onder de vensterbank.
      Ook mijn aquarium vertoont alleen algen op de ruiten, als ik teveel belicht.

      Verwijderen
  4. Toch een aparte kunst - deze flessenbiotoopjes. Ik vind er soms één in het bos - onbedoeld ontstaan in een weggegooide fles. Maar nooit aan gedacht om dit thuis te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die flessen in het bod met spontane plantengroei zou ik meteen meenemen en in een hoekje in de tuin neerleggen ;-)

      Verwijderen
  5. Zo mooi! Bedankt voor de tips. Zoiets zelf in elkaar steken staat al lang op mijn verlanglijstje, ideaal voor de herfst/winterperiode :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke resultaten. Ik zal deze werkwijze toch eens aan mijn eega voorleggen. Maar eerst moet de tuin maar eens winterklaar gemaakt worden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk leuk leuk...moet er ook nog steeds aan beginnen...en ga die nu toch eens doen, ben dus weer erg blij met deze post van jou...over hoe het moet enzo...de potten staan er al, al kan ik niet om actieve kool, da's wel vervelend, mag nog steeds geen auto rijden...moet dat er perse in? cocopeat en steentjes heb ik wel liggen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat je cocopeat gebruikt (is toch wat schoner dan potgrond), zou ik de actieve kool gewoon weglaten. Actieve kool schijnt trouwens na verloop van tijd niet meer werkzaam te zijn.... succes!

      Verwijderen
  8. Wat een leuk idee Zem!
    Je brengt me op een idee want ik heb nog een mooie open pot staan waarin ik in het voorjaar nog wel eens bollen deed. Maar zoiets lijkt me ook heel leuk!
    En je Muehlenbeckia is prachtig in de glazen pot!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Muehlenbeckia is aardig bijgekomen, sinds hij in deze pot is geplattst :-)

      Verwijderen
  9. In de jaren zeventig van de vorige eeuw heb ik wel eens varentjes in een glazen pot gehad. Je verhaal is heel aanstekelijk, ik ga eens zoeken in de kelder naar geschikte glazen om te experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een ontzettend leuk idee Zem :-)))))
    Ik denk dat ik zo'n pot met mosjes eens ga proberen.
    Ik heb nu 2 vetplantjes in een grote glazen pot met daaromheen wat mos, maar wat jij heit schrijft is ook echt heel interessant en ook boeiend om zelf ook eens te maken :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n open pot met vetplanten en kleine cactussen is ook heel leuk, zo nu en dan een scheut water en dan weer een weekje droog laten, nt als in de woestijn ;-)

      Verwijderen
    2. Ze doen het ook echt heel goed :-)

      Verwijderen