woensdag 16 september 2015

De verborgen wildernis in mijn tuin (6).


Regelmatig wil ik delen van onze tuin laten zien, waarbij ik de beleving wil oproepen van een stukje wilde natuur. De vorige keer was het hoogzomer, nu loopt de zomer ten einde. De weelde is er nog, maar er zijn tekenen van verval zichtbaar. De uitgebloeide stengels en het verkommerend blad geven aan, wat dit jaar al weer geweest is.


Toch staat er nog veel in bloei, ik koester deze herfstbloeiers: herfstastertjes, laatbloeiende sanguisorba's, siergrassen:

Rondom de vijver zijn het de Persicaria's amplexicaulis die nog kleur geven:


Links van de vijver domineert de grote Hydrangea aspera, met de grote bloemschermen, die ook na de bloei mooi blijven:


En als ik dan vanachter de Metasequoia aan de westkant terugkijk naar het huis, dan stel ik tevreden vast, dat we in een echte wilde tuin wonen ;-)


De komende weken gaan we even extra inspiratie halen in een bosrijke omgeving.
De blog wordt even aan zichzelf overgelaten. 
Tot begin october.

( Bij het bekijken van de foto's is het goed om te weten dat een tuin op foto's altijd groter lijkt, dan hij is. De tuin is zo'n 600 m2 (inclusief huis ca. 900 m2), en ligt net binnen de bebouwing van het dorp.
De tuin is omgeven door bomen, waarvan de meesten op eigen terrein staan.)

9 opmerkingen:

  1. Mooie serie weer van je kleine wildernis, Zem. Goed dat je even afsluit met een paar relativerende woorden, want als eigenaar van een bescheiden postzegeltuintje van 5 bij 10 m begon mij al een wat onbehaaglijk gevoel van verdwalen te bekruipen ... ;-)
    Veel plezier de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het heerlijk in de natuur hé. En wat vind ik het knap dat je al die bomen en bloemen en struiken bij hun naam kent. Veel plezier in het bos de komende weken. Ik wens je veel inspiratie toe!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer mooie beelden van dat stukje 'wildernis' in 't hoge noorden. 't Verval is ook hier duidelijk te zien. Laten we hopen op nog enkele mooie dagen de komende weken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende reeks. Ik heb altijd gedacht dat je tuin een pak groter was dan je nu aangeeft. Foto's bedriegen dus wel degelijk. (Dan ben ik tóch slanker dan ik er op foto's uitzie, haha.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Zem, heerlijk zo'n kleine wildernis om je heen.
    Geniet van je vakantie.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat moet het een heerlijkheid zijn, Zem, om zo te mogen wonen met zo'n fantastische tuin.
    Ondanks dat de herfst invalt is er altijd wel iets moois te zien.
    En juist het wilde karakter eraan geeft zo'n mooi natuurlijk karakter!
    Ik wens je een heel fijne vakantie: Geniet!

    Lieve groet,
    gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je missie is gelukt...het lijkt echt op een mooie grote wilde tuin...
    Mooie bladvormen heb je ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een leuke tuin Zem en ook de verwildering in je tuin. Daarmee bedoel ik dat jij vaak de tuin zijn gang laat gaan en toch een beetje overzicht houdt van waar wat groeit en bloeit en waar je wat neerzet. Het is ook het mooiste als je iedere jaargetijde iets van kleur in je tuin hebt en dat is jou heel goed afgegaan. Nu even er lekker een paar dagen tussenuit en dat doe je goed. Geniet ervan.
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen