maandag 23 februari 2015

Het boomschors strippende eekhoorntje weer in actie.


Begin december schreef ik hoe geschokt ik was toen ik de sloopactiviteiten van de eekhoorn zag op de stam van onze mooie Metasequoia. Sindsdien is hij nog wel eens geweest,  gezien nieuwe strip-sporen op de stam - nota bene ook bij de andere Metasequoia in de achtertuin (!), maar we zagen hem niet.
Een paar weken geleden zagen we hem nog eens voorbij schieten, maar gisteren: jawel, hij ging weer stevig in de weer met het afpellen van stukjes bast.










Deze keer had ik gelegenheid om het betere fototoestel te halen, waardoor ik flink kon inzoomen door het keukenraam heen en dat leverde veel betere foto's op van het slopertje. Het is, dat mag gezegd, een prachtig diertje.
Het beestje komt aangesprongen langs hoge takken en gaat aan het werk op de stam. Als hij genoeg heeft om in de bek te kunnen vervoeren, springt hij weg. En deze keer konden we hem goed volgen. Hij rent en springt in hoog tempo van tak naar tak naar de hoge eiken aan de voorkant van het huis. Heel hoog deponeert hij zijn last in de oksel van twee dikke takken en springt in tempo weer terug naar de Metasequoia.
Dit hebben we hem minstens 7 keer zien doen. Het was ook goed te zien dat hij steeds meer schors in zijn bekje wist te stoppen.








Het snel springende beest fotograferen is onmogelijk en de plek waar hij zijn bouwmateriaal deponeert is nauwelijks - ook uitvergroot - beter te bekijken.
Heel hoog in de grote eiken en - je snapt het niet - boven de echt niet zo rustige doorgaande weg door het dorp. Is het een hulpnest? Is het zijn / haar echte nest?


Eigenlijk had ik gedacht dat hij /zij met het bouwmateriaal naar het dichtbij liggende bos zou gaan.

En nog steeds heb ik zeer gemengde gevoelens over deze operatie, waarbij hij de stam uitwendig behoorlijk toetakelt.


28 opmerkingen:

  1. Echt prachtige foto's. Ondanks dat hij je boom op eet is het een geweldige fotoreportage waar ik erg van genoten heb! Ook leuk dat je weet waar hij zijn nest bouwt. Daar zul je hem dan de komende tijd wel vaker gaan zien!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt wel of hij het spul tijdelijk in de holte van de boom opbergt, iets verder lijkt een nest te zijn gekomen. We blijven hem volgen ;-)

      Verwijderen
  2. Wow, dit zijn wel de allermooiste eekhoorn-foto's die ik ooit zag. Ongelofelijk, wat breng je het reilen en zeilen van het beestje mooi in beeld. Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Madelief. We blijven het beestje in de gaten houden!

      Verwijderen
  3. Ik begrijp je gemengde gevoelens. machtig schoon om die eekhoorn te zien, maar toch ook jammer van de boom.
    mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Metasequoia heeft een dikke schorslaag, die wel wat kan hebben. Maar het moet natuurlijk niet te dol worden ;-)

      Verwijderen
  4. Een boomschorsstrippende eekhoorn: ik blijf er met verwondering naar kijken. Maar 't levert wel unieke beelden op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zijn inderdaad prachtige foto's, ik denk dat de boom het wel kan hebben, zolang het bij 1 eekhoorn blijft.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eekhoorns zijn behoorlijk solitaire beesten, wellicht komt het mannetje in de paartijd nog een handje helpen. Aangenomen dan dat dit een vrouwtje is...

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige foto's van dit schattige diertje, je hebt het hele proces van het boomschors strippen tot aan zijn opslagplaats schitterend vastgelegd. Wat de boom betreft, ik zou er ook gemengde gevoelens bij hebben, want al gaat de boom er waarschijnlijk niet van dood, het is wel een aanslag op zijn gezondheid. De sapstroom moet niet geheel rondom onderbroken worden.
    Ik wens in elk geval wel veel plezier met het observeren van deze schoonheid.
    Gr., Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij komt maar soms tot aan het lichtere hout, dat zijn kleine beschadigingen. Gelukkig is de schors van de Metasequoia behoorlijk dik, maar ja....

      Verwijderen
  7. Wat leuk om dit zo vanuit huis en tuin te kunnen volgen, en het heeft je ditmaal wel een erg mooie fotoserie opgeleverd. De boom wordt er op deze manier niet mooier op, maar zo lang de boom niet helemaa rondom tot op het blanke hout wordt gestript, zal hij het vast wel overleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, ik ga ervan uit dat ik niet al te ongerust hoef te worden over de levenskansen van de boom. Je ziet het: het is geven en nemen in de natuur.

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waw! Wat een reportage. Prachtig.
      Zolang het cadmium niet ringsom beschadigd is kan de boom rustig verder leven.

      Verwijderen
    2. De cambiumlaag wordt bij de Metasequoia's beschermd door een flink dikke schors.
      In Amerika'doorstonden Sequoia's daardoor zelfs branden. Ik wanhoop daarom niet.

      Verwijderen
  9. Jeetje, wel schrikken als je die boom zo ziet, Hij is echt van boven naar onderen helemaal kaal. Zou die eekhoorn nu onder tussen niet genoeg hebben? Of gaat hij door tot echt alle schors eraf is? Wel leuk zo'n eekhoorn, maar ik begrijp jouw ongerustheid wel heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou hij niet genoeg hebben: dat vraag ik me ook af. Het lijkt erop dat hij in de eiken voor het huis al twee nesten heeft gemaakt, naast de opslagplaats voor de schors. Wellicht is dat ook een holte met een reservenest.
      Hij laat zich trouwens niet wegjagen doordat hij ziet dat je naar de boom loopt, of in de handen klapt: hij houdt zich dan gewoon doodstil tegen de stam aan... Slimmerd.
      Ik laat hem maar begaan.

      Verwijderen
  10. Wow, wat een vreetkous.Echt mooie foto's en ondanks de 'schade' aan de boom wel leuk dat je dit van dichtbij kan meemaken . Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn er wel "druk mee", met het observeren van ons "boomkonijn" :-)

      Verwijderen
  11. Jammer misschien voor de boom, maar het levert wel bijzondere foto's op. Is toch echt genieten!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is inmiddels iets "verfijnder" aan het werk, hij trekt niet meer van die grote lappen eraf.

      Verwijderen
  12. Ik snap de gemengde gevoelens, dat beestje doet behoorlijk wat schade aan die Metasequoia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje wat spannend Zem!!! En dan bedoel ik dat hij misschien zijn nest wel vlakbij jou aan het maken is! Ik ben echt stikjaloers op deze foto's hoor! Heel jammer voor je boom maar o, zo mooi om dit eekhoorntje te zien. Nu goed dat nest daar in de gaten houden natuurlijk zodat je weet of het een echt nest wordt of niet. Schitterende foto's trouwens!
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de eiken zijn twee bouwsels te zien. Dat is niet op de plek, waar hij zijn bouwmateriaal deponeert. Ik denk dat dat zijn "schuurtje"is ;-)
      Hij blijft zo nu en dan nog "strippen".

      Verwijderen
  14. Mijn droom, zo een eekhoorn in de tuin. Maar wel de nachtmerrie van die boom. Alhoewel ... als die eekhoorn er gewoon de dode opperbast afstript zal het nog zo geen kwaad kunnen. Knappe foto’s!

    BeantwoordenVerwijderen