woensdag 30 april 2014

Boom in pot (3, slot) : snoeien, een nieuwe top maken, winterberging.


De boom in pot zal na oppotten en verpotten na zo'n twee, drie jaar ook wat bovengrondse snoei nodig hebben om een beetje klein te blijven. We willen graag dat onze boom in pot in de loop der jaren toch wel iets op een boom gaat lijken en niet een slordig groeiend struikachtig geheel blijft.
Ik heb al eerder gezegd dat ik hier geen instant cursus Bonsai maken geef. Dat is een discipline en een kunst op zich. Maar met behulp van wat eenvoudige, aan de bonsaikunst ontleende technieken, kun je toch een aardig resultaat bereiken. Na jaren: ja dat wel - de beuk hierboven is minstens 20 jaar oud en vanaf zaailing opgekweekt.
De snoei, die we hier toepassen, lijkt meer op het knabbelen van een dier aan de takjes van een boom, waardoor deze klein blijft en kleinere blaadjes ontwikkelt. Wij spelen gewoon voor schaap maar we kijken wel iets beter wat we doen.
Zelf ben ik dus van de wat lossere vormgeving, dus pas ik geen al te rigoureuze styling toe, maar een vrij lichte snoei. En let op: zijtakjes altijd terugsnoeien tot op een naar buiten gericht oog. Tussendoor hiervan nog even een voorbeeld bij een els:


Ik ga nu verder met een ongeveer vijfjarig beukje. We hebben hier voor het huis op gemeenteterrein een reusachtige rode beukenboom staan, die regelmatig zaailingen produceert. Uiteraard kon ik het niet laten een aantal ervan op te potten. Beuken in pot kunnen heel mooi worden.

Om deze beuk goed te begeleiden, is al wel een lichte snoeibeurt gewenst. Bij het snoeien van bomen in pot is het goed altijd even bij Google te kijken hoe de kroon van een volwassen boom er uit ziet. We zien dan vrij laag op de stam grote brede takken en een grote, koepelvormige kroon.

Bij de snoei houden we die vorm in gedachten.

Zie, hoe ik het beukje nu verder ga aanpakken. Een ander zal andere keuzes maken. 

bij / snoeien
Omdat de meeste groeikracht van een boom naar de top gaat, is het wenselijk vrij geregeld te toppen, zodat de boom ook op andere plaatsen vertakt en wat dichter wordt. Goed uitkijken, want anders krijg je misvormde boompjes.
Bij deze beuk top ik en maak van een zijtakje een nieuwe top met een stukje verkoperd aluminiumdraad (of ander geplastificeerd draad), dat ik vanaf de stam losjes om het zijtakje dat de nieuwe top gaat worden draai, waarna het takje voorzichtig in de richting van een nieuwe top wordt gebogen. Na een halfjaar moet dat draad er voorzichtig af anders groeit het in het hout.






beukje met nieuwe top
Deze techniek, om van een zijtak een nieuwe top te maken, kun je ook toepassen, als de storm een top van een boom in de tuin heeft geamputeerd.

Met het snoeien is het soms trial en error, een boom doet niet altijd wat je dacht. Het maakt het leuk en leerzaam.

Bomen in pot zijn, wanneer het in deze streken voorkomende soorten zijn, behoorlijk winterhard. Maar de wortelkluiten zijn kwetsbaar. Ik graaf in oktober alle potjes tot de rand in in een grote zandbak. Ze komen zo vrijwel moeiteloos zonder extra zorgen door de winter heen. In maart kijk ik wat verpot moet worden. Snoei van takken vindt dan zonodig ook plaats ( behalve berk, esdoorn en druif - die moeten voorin de winter of in de zomer, anders gaan ze bloeden).

winterberging: ingraven


In mijn vakantie gaan alle boompjes weer in de zandbak, en plaats ik een sproeier op een tijdklok. 10 minuten sproeien in de avond is al voldoende. 

Wanneer je gegrepen wordt door het boom-in-pot-gebeuren en wil je écht gaan bonsaien: er is veel informatie op internet en er bestaat een Bonsaivereniging.
Maar ook op een lossere manier kan je veel plezier beleven van het kweken van een boom in pot.



19 opmerkingen:

  1. Ik vindt dat je bonsai kweken zeker goed onder de knie hebt. Ongelofelijk dat de bomen zo klein blijven in de pot Zem.
    Een heerlijke geniet week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke, een echte bonsai-er zal lachen om het merendeel van mijn boompjes ;-)

      Verwijderen
  2. De laatste foto doet erg oriëntaals aan. Het lijkt wel een beeld uit een Japanse tuin, maar dan eentje in Madurodam-formaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, Menck. Op zo'n terrasje kan je ook wat schuiven en herinrichten met de planten in pot.

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me echt wel een leuke hobby, dat bosje van je. Leerijke truc met die koperdraad, ga ik ook toepassen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral bij fruitbomen, wil je ook wel eens een tak bijsturen, denk ik. Dan kan het een handige techniek zijn. Bij Bonsaishops kan je verkoperd aluminiumdraad kopen in alle diktes.

      Verwijderen
  4. Dat vind ik ook weer zo´n mooie hobby bonsais kweken van boom zaailingen in pot. Maar ik hou me in, kan het gewoon allemaal niet bijhouden.
    Groetjes, janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Janneke, ook ik moet me geregeld inhouden bij leuke dingen - een moestuin maken bij voorbeeld. Anders kan ik het ook niet meer bijhouden.

      Verwijderen
  5. Leuke boom-in-pot verzameling. 'k Heb dat hier ook, maar da's eerder het gevolg van te graag zaaien en stekken en niet weten waar ik het allemaal kwijt kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo begint zoiets... Wie weet, zit er wel eens iets leuks bij om wat verder mee te gaan...

      Verwijderen
  6. ik heb er zelf het geduld niet voor maar heb wel bewondering voor de resultaten die ik soms zie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je Bonsai's maakt volgens de regels, heb je supergeduld nodig en je moet peuteren op de minischaal. Dat geduld, daar ben ik ook niet zo sterk in... Vandaar dat mijn "Bonsai's" door de bonsaideskundigen zullen worden afgekeurd.
      Maar ik vind hun resultaten vaak prachtig, maar vaak ook overgestyleerd.

      Verwijderen
  7. Ik begrijp nog niet helemaal hoe je van een zijtak een nieuwe top kan maken Zem, maar mocht een van mijn kleine boompjes schade oplopen aan de top met een storm dan weet ik je onmiddellijk te vinden :-)))))))) Heerlijk zo'n blogvriendin met groen vingers ;-)
    Hartelijke groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, in dat geval rep ik mij met gezwinde spoed naar jou toe :-) :-)

      Verwijderen
  8. Weer een prachtig verhaal over bonsai-technieken! Dat je een sproeier hebt die je op de timer zet is een prachtig idee! Want naar mijn mening sterven wellicht veel bonsai's bij beginnelingen (wat jij duidelijk niet bent!) aan verdroging. Waar je een gewone kruidachtige plant soms nog kan redden als ie er wat slapjes bijstaat na een warme, potkluituitdrogende dag, is dat bij houtachtige planten meestal al te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar: een vakantieperiode blijft spannend bij ingegraven kleine boompjes...
      Technische storingen, andere rampzalige gebeurtenissen...
      Afkloppen: het gaat al zo'n 20 jaar gemiddeld goed.

      Verwijderen
  9. Ik heb op 3 mei twee pecannoten gezaaid na eerst twee en halfe maand in de koelkast stratificeren een is opgekomen op 21 mei en de andere op 7 juni dus de ene is nu twee en halve maand en de andere twee maanden zien er erg mooi en gezond uit, wanneer kan ik of moet ik deze verpotten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb op 3 mei twee pecannoten gezaaid na eerst twee en halfe maand in de koelkast stratificeren een is opgekomen op 21 mei en de andere op 7 juni dus de ene is nu twee en halve maand en de andere twee maanden zien er erg mooi en gezond uit, wanneer kan ik of moet ik deze verpotten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat ze zo goed zijn opgekomen. Het lijken hele mooie bomen te kunnen worden.
      Ik zou ze pas verpotten als ik een worteltje uit de gaatjes onder de pot zie piepen. Een te kleine, ondiep pot lijkt voor dit boompje niet zo geschikt.
      Veel succes!

      Verwijderen